Kako da mali biznisi profitiraju od ecommerce platformi?

ecommerce biznis
Napisano: novembar 13, 2024

Ekspanzija elektronske trgovine u Srbije desila se ponajviše tokom pandemije korona virusa, u proleće 2020. godine, i od tada beleži sve veći rast. Kupovina preko interneta sada je već postala dominantan metod kupovine potrebnih proizvoda, a malim i srednjim preduzećima otvorio se još jedan značajan kanal za plasman asortimana.

Danas ne možemo da zamislimo kupovinu, a da prethodno nismo uzeli mobilni telefon u ruke, ušli na ecommerce platforme, istražili ponudu i izabrali ono što nam treba. Pametni telefoni omogućili su da vrlo lako kupujemo sa bilo koje lokacije – dovoljna je samo internet veza. Društvene mreže deo su ovog celokupnog mozaika, dodatno nas informišući šta je aktuelno na našem omiljenom web shopu.

Komfor onlajn trgovine, kombinovane sa atraktivnim marketinškim ponudama i uštedama, pogotovo u periodima prazničnih i ostalih akcija, razlog su zašto će ovaj kanal prodaje i kupovine beležiti sve veće poslovne rezultate. 

Ecommerce danas u Srbiji 

U oktobru 2024. ministar trgovine Srbije Tomislav Momirović izjavio je kako je u 2023. godini internet trgovina zabeležila dvocifren rast u odnosu na 2022. godinu. Tokom 2023. godine vrednost obavljenih transakcija putem platnih kartica iznosila je 1,6 mlrd EUR, što je, kako je rekao, za 40% više u odnosu na prethodnu godinu.

Kakva su predviđanja za 2024. godinu? Izneo je sledeći podatak: očekuje se da će na kraju 2024. vrednost obavljenih transakcija putem kartica iznositi više od 2 mlrd EUR, što je impresivan podatak.

Sve ove cifre zapravo nam govore koliko je onlajn trgovina prisutna u našim životima i već je uveliko deo naše svakodnevice, bilo da nam trebaju nove patike za trčanje, štapni mikser, televizor ili automobilske gume. Samo nekoliko klikova nas deli od porudžbine, a brza dostava i povoljne metode plaćanja dodatno stvaraju komfor.

Uzimajući sve ovo u obzir nema razloga da ni mali biznisi, odnosno proizvodi koji žele parče tržišta i za sebe, ne stignu na ecommerce platforme i brže nađu kupce.

Pokretanje ili razvoj malog biznisa u savremenom digitalnom dobu zahteva prilagođavanje tržišnim trendovima i korišćenje inovativnih rešenja. Jedno od ključnih rešenja za povećanje prodaje i unapređenje poslovanja je saradnja sa pouzdanim ecomm platformama. Ove platforme nisu običan kanal prodaje – one su istovremeno i partneri koji pružaju podršku na svakom koraku, od postavljanja proizvoda do analize tržišta i optimizacije prodaje.

Zašto je dobro za male biznise da izađu na ecommerce platforme?

Ecommerce platforme koje prodaju na principu dropshipp-a ill marketplace-a imaju milione posetilaca mesečno, što je značajno veliki broj. Retko koji manji biznis sa svojim sajtom može da dosegne taj broj potencijalnih kupaca.

Svaki mali ili srednji biznis kada napravi sajt ima ograničene resurse i ograničenu mogućnost razvijanja web sajta. Google i ostali pretraživači daju prednost velikim brendovima i sajtovima sa dugom tradicijom. Zbog ovoga, mali biznisi teško mogu da razvijaju svoj sajt i da se dobro rangiraju za ključne reči za koje žele da ostvare dobru prodaju. 

Ulistavanjem artikla na ePlanetu ili neku drugu veliku e-commerce platformu oni dobijaju mnogo veću vidljivost i mogućnost da ostvare bolju prodaju svojih artikala. 

Stručnjaci koji već deceniju i više rade u ecommercu, a koje smo kontaktirali da nam predoče svoja iskustva, kažu da mali biznisi uglavnom nisu orijentisani ka ecommerce-u, jer je vide kao nepoznatu oblast.

Zamišljaju je kao nešto vrlo kompleksno i ne veruju u rezultate. Stava su uglavnom „Ko još kupuje preko interneta?”, “Svi hoće da pipnu artikal pre nego što ga kupe”, “Rekao mi drugar da ništa nije dobio od kada je počeo da se bavi ecommerce-om”…

  • Nisu svesni veličine ecommerce trzišta, odnosno rasta i promene odnosa učešća klasična trgovina-ecommerce. Većina njih je imala i pokušaje realizacije sopstvene prodaje preko interneta, ali su uglavnom bili neuspešni. Razlozi za to su neadekvatni sajtovi (radio im komšija za 200 EUR), loš sadržaj (opis, slike artikala i ostali tekstovi), loša korisnička podrška (nemaju čoveka koji se bavi sajtom i prodajom, nego rade svi od magacionera do vlasnika), kao i loša pozicija na Google i društvenim mrežama – objašnjava nam jedan od eksperata iz oblasti ecommerce-a.

Kako im onda predočiti sve prednosti ecommerce platformi? 

  • Njima je kroz konkretne brojke najlakše objasniti prednosti koje će ostvariti uključivanjem u ecommerce tokove. Dobiće spoznaju o tome koliko je ecommerce tržište uopšte, koliko je tršiste u njihovoj oblasti poslovanje, do koliko kupaca oni nisu nikada ni stigli, koliko su (ne)vidljivi u odnosu na konkurenciju, i na kraju, šta bi sve mogli da dobiju samo ako se malo angažuju oko toga – kaže naš sagovornik.

On ističe kako je važno jasno im predstaviti kako teku ecommerce procesi, šta je potrebno sa njihove strane, da većina toga može da se automatizuje tako da im nisu potrebni dodatni resursi. 

  • Njihovih ulaganja u početku gotovo da nema, sve je na platformi, a nakon uhodavanja i početka prodaje, mogu da razmišljaju o ulaganju u marketing, proširenje asortimana, povećanja lagera
Ecommerce biznis

Prednost malih biznisa je fokus na nišu

  • Oni obično u ponudi imaju manji broj različitih artikala i svakim od njih se detaljno bave, mogu da kreiraju kvalitetan sadržaj, što kupci i očekuju da vide i pročitaju kada dođu na ecommerce platformu. Takođe, mogu da odgovore na svako specifično pitanje kupca (preko korisničke podrške same ecommerce platforme) jer su eksperti u svojoj oblasti i vrlo lako će da reše reklamaciju u slučaju da se pojavi. Sve to vremenom stvara bazu lojalnih kupaca njihovog asortimana, koji će svoja pozitivna iskustva o tim artiklima ili brendovima, preneti na okruženje.

Kada mali biznisi mogu očekivati rezultate od prodaje na ecommerce platformama?

Naš sagovornik kaže da svakako mogu da očekuju da im ecommerce postane ozbiljan prodajni kanal, i da im u roku od cca dve godine učestvuje sa min 20-30% u ukupnoj prodaji.

  • Projekcije rezultata zavise najviše od toga koliko će oni ozbiljno pristupiti radu sa ecommerce platformama. Potrebno je da budu ažurni u održavanju svoje ponude, cena i lagera, kao i odgovora na bilo kakav upit kupca. Takođe, proaktivan pristup u saradnji sa predstavnicima ecommerce platforme, odnosno da sami predlažu artikle sa sniženom cenom, sa besplatnom dostavom, kao i promociju svojih brendova na Google i društvenim mrežama.  

Kakve benefite mali biznisi mogu da očekuju od saradnje sa ePlanetom?

Elektronska trgovina u Srbiji beleži istorijske rezultate. Cela Srbija se bliži brojki od 4 miliona potencijalnih onlajn kupaca tokom 2024. godine.

Od pokretanja 2021. godine, ePlaneta se etablirala kao jedan od predvodnika celokupne e-comm industrije u Srbiji. Beležimo više od 2 miliona poseta svakog meseca, a kupci imaju priliku da kupe više od 100.000 artikala iz najrazličitijih kategorija.

Sigurna, brza i efikasna dostava

Ecommerce biznis

Na ePlaneti se obavi više od 30.000 pojedinačnih kupovina u jednom mesecu, a 97% kupaca je zadovoljno obavljenom kupovinom. 

Radimo sa više kurirskih službi – AKS, DExpress, Gebruder Weiss, a odlična vest je ta što se skoro sve isporuke obave u roku od 3 dana. Mali biznisi jedino što moraju je da potvrde porudžbine i da ih pripreme. Sve ostalo je briga ePlanete – naplata, logistika… ePlaneta organizuje transport bez obzira na gabarit proizvoda.

Proizvodi koji stižu na adresu mogu da se provere odmah na licu mesta i proveri se ukoliko ima određenh oštećenja. Reklamacije i odustajanje od kupovine rešava tim ePlanete. Osim na kućnu adresu, poručeni artikli se mogu preuzeti i u paketomatima i paket shopovima.

ePlaneta je kao sistem postavljena tako da ima snažnu logističku podršku sa velikim brojem magacina širom Srbije. To je omogućilo da već sada imamo stotine distributera i proizvođača s kojima sarađujemo, od onih malih do najvećih. U sindikalnoj prodaji je više hiljada pravnih lica.

Kako se plaća na ePlaneti?

Razvili smo nekoliko pogodnih načina plaćanja za obavljenu onlajn kupovinu na ePlaneti. Osim što se može plaćati pouzećem (gotovinom ili karticom), kupci imaju mogućnosti plaćanja platnom karticom Banca Intesa do 12 rata, administrativnom zabranom do 18 rata ili u vidu predračuna za pravna lica.

ePlaneta obezbeđuje plaćanje na rate, partner u ovom slučaju dobija novac za svoju robu, jednokratno i u celosti.

Još jedna pogodnost – poručivanje i plaćanje je moguće u svim Planeta Sport prodavnicama u više od 100 gradova Srbije.

Partnerstvo i sinergija

Internet prodavnica ePlaneta je posvećena građenju partnerskih odnosa, fleksibilnom pristupu i implementaciji najnovijih tehnologija u automatizaciji procesa i obradu podataka.

Ono što partneri ePlanete mogu da očekuju već nakon inicijalnog sastanka jeste:

  • 100% tehnička podrška prilikom ulistavanja
  • Podrška oko odgovora na porudžbine
  • Podrška oko isporuke
  • Marketing podrška

U okviru našeg Marketing centra imamo specijalizovane timove koji će izvući maksimum iz prisustva u našem komunikacionim ekosistemu.

Kao rezultat podrške retail grane biznisa kompanije Planete Sport, posedujemo veliku i kvalitetnu bazu kupaca sa kojima komuniciramo putem direktnog marketinga.

Prateći globalne trendove u kontekstu sinergije online i offline koncepata prodaje, u maju 2023. otvoren je flagship store na atraktivnoj lokaciji kod Ade Ciganlije. Ova specijalizovana prodavnica, sjedinjena sa internet prodajom, sada pruža jedinstveno omni-channel iskustvo za kupce.

ePlaneta nalozi na društvenim mrežama beleže izuzetno dinamičan rast, stvarajući snažnu zajednicu kupaca sa velikim poverenjem u ceo tim ePlanete.

ePlaneta je zastupljena na najbitnijim price-compare portalima Najboljacena.rs, ePonuda… Kako ePlaneta automatski ulistava artikle na ovim portalima, tako i proizvodi malih biznisa automatski stižu stižu na njih, a ePlaneta preuzima troškove ka tim portalima. 

10 benefita od saradnje ePlanete i partnera

Male biznise često ograničavaju resursi, vreme i dostupnost kupcima, ali ecommerce platforme kao što je ePlaneta nude priliku da se premoste ti izazovi. Sa pristupom širokoj bazi kupaca, naprednim tehničkim alatima, marketing strategijama i stručnim savetima, mala preduzeća mogu povećati svoje online prisustvo i doći do široke publike.

U nastavku donosimo deset ključnih benefita koji ilustruju kako naša platforma može transformisati vaše poslovanje i omogućiti vam da dosegnete nove visine.

  • Novi kanal prodaje
  • Bez ulaganja
  • Bez rizika
  • Kratki rokovi plaćanje robe
  • Korisnička podrška 
  • Tehnička podrška
  • 1,5 miliona kupaca u ePlaneta bazi
  • 2 miliona poseta mesečno
  • Promocija
  • Edukacija

Šta čini sadržaj besplatnog paketa podrške saradnji

Da bismo male biznise, i sve druge, podržali na putu kreiranja i jačanja onlajn prodaje, osmislili smo besplatan paket podrške koji objedinjuje alate, znanje i resurse potrebne za efikasno poslovanje u digitalnom okruženju.

  • Mesec dana besplatne dostave za kupce na ePlaneti, posle toga troškove dostave plaća ili kupac ili ePlaneta
  • Oglašavanje na Google, FB i Instagramu – budžet se naknadno definiše
  • Glavni baner na homepage-u ePlanete nedelju dana
  • Slanje jednog newsletter-a na bazu od više stotina hiljada korisnika
  • Društvene mreže – 4 sponzorisane objave tokom 30 dana – naše dve mreže, Instagram i Facebook beleže konstantan rast

Šta nakon paketa dobrodošlice?

Ostaje više mogućnosti pravljenja retail media paketa koji mogu da uključuju:

  • Onsite (baneri, search, shop in shop)
  • Offsite (Google, Meta, Viber, email i TV)
  • In-store (katalog, brending pozicije, ekrani, podna grafika)

Zaključak

Iako možda postoji početna bojazan od plasiranja na ecommerce platformama, mali biznisi bi trebalo da se odvaže i iskoriste sve benefit koje donosi saradnja sa njima, jer se otvara put do više miliona potencijalnih kupaca. 

Jedna od ključnih prednosti malih biznisa u e-commerce-u je fokus na nišu, što omogućava detaljan pristup proizvodima, kvalitetan sadržaj, i efikasnu korisničku podršku. Ovo gradi bazu lojalnih kupaca koji šire pozitivna iskustva. Uz ažurnost u održavanju ponude, proaktivan pristup promocijama i saradnju sa e-commerce platformama, mali biznisi mogu očekivati da online prodaja postane ozbiljan kanal. U roku od dve godine, e-commerce može činiti 20-30% ukupne prodaje, pod uslovom da se poslovanju pristupi ozbiljno i strateški.