Najčešće dileme pred kupovinu novih zimskih guma – Evo šta savetuje stručnjak

Kamenko Jovanović
Napisano: oktobar 3, 2025Autor

S dolaskom jeseni mnogi vozači će razmišljati o jednoj od najvažnijih sezonskih odluka – izbor i kupovina novog seta zimskih guma. Iako se često čini da su sve informacije već poznate i da je izbor rutinska stvar, u praksi se iz godine u godinu javljaju nove dileme: na koje tehničke momente posebno obratiti pažnju, da li sve četiri moraju biti od istog proizvođača, kako ih održavati da dugo traju, da li kupiti zimske ili all-season…

Kako bismo razjasnili najčešće nedoumice i pružili konkretne savete, razgovarali smo sa Kamenkom Jovanovićem, vlasnikom autoservisa Kameni, koji ima veliko iskustvo u oblasti održavanja automobila i zna šta su najčešće greške koje se prave u periodu kada se stavljaju zimske gume. Njegovo iskustvo i praktični uvidi mogu vam pomoći da ovu zimu dočekate bezbedno i spremno.

ePlaneta: Šta je sve važno da se ima u vidu kada dođe vreme za kupovinu novog seta zimskih guma? Uzmimo u obzir da se verovatno najviše vozi po gradu, plus kraća putovanja van grada, a sigurno i odlazak na planinu u vreme zimskih praznika.

  • Moja preporuka je uvek da se kupuju nove gume, a ne polovne gume koje se često nude kupcima, uzimajući u obzir da mogu biti stare i više od 10 godina, što utiče na same performanse guma. Ako vozilo često koristite u gradskim uslovima ili na otvorenom putu koji je bez jačih snežnih nanosa, onda možete koristiti gume za sva godišnja doba. Međutim, ako planirate i posetu planini i susretu sa neočišćenim putevima, onda je preporuka da to budu skroz zimske gume. Naravno, u tim situacijama su često potrebni i lanci, čarape ili neka druga odgovarajuća pomagala.

ePlaneta: Da li je pravilo da se uvek montira set od 4 gume istog proizvođača, a ne samo 2? Šta je Vaš savet?

  • Jako je bitno da znate da li vaš auto poseduje pogon na dva ili četiri točka. Kod pogona na dva točka nije potrebno biti isključivo baziran na istom proizvođaču guma. Ako je pogon na četiri točka, onda konkretna fabrika automogila naglašava da je potrebno obratiti pažnju da gume budu kako istog proizvođača, tako i to da su podjednako potrošene. 

ePlaneta: Kako gledati na indeks brzine kod zimskih guma i preporuke koje ima proizvođač vozila?

  • U ponudi je skoro pa nemoguće pronaći indeks brzine koji je propisan ispod 140km/h, što apsolutno pokriva ograničenje na putevima, ali sam indeks brzine je često fabrički vezan za dimenziju guma. Samim tim, recimo gume dimenzije 16cola je skoro nemoguće pronaći ispod indeksa sa oznakom T, što je do 190km/h, dok kod premium proizvođača guma taj indeks ide na slovo V što je do 240km/h. Svaka fabrika automobila ima svoju preporuku što za dimenziju samih guma, što za indeks brzine, pa bi trebalo težiti tome da se ispoštuju preporuke proizvođača automobila.

ePlaneta: Koliko je važna DOT oznaka? Ako su gume nove, a nisu neko vreme korišćene, da li će to imati posledice na performanse?

  • DOT oznaka je vrlo bitna. Sam proizvođač guma navodi da ne bi trebalo da se koriste gume starije od 5 godina. Jesu za upotrebu ako imaju odgovarajuću dubinu šare i nemaju oštećenja, ali proizvođač naglašava da su njene performanse u najboljoj kondiciji do pete godine starosti. Osim toga, vrlo je bitno kako su skladištene gume, jer izloženost suncu smanjuje elastičnost gume, a samim tim i performanse.

ePlaneta: Koje brendove guma, ili konkretno neke modele, biste preporučili za ovu sezonu, i zašto? Koji to brendovi iz godine u godinu zadržavaju kvalitet?

  • Što se brendova guma tiče, to je već stvar platežne moći samog kupca. Što se mene tiče, imam dobro iskustvo sa domaćim proizvođačima guma kao sto je Tigar, za neka manja i lakša vozila. Kod premium brendova vozila mislim da bi trebalo koristiti i premium brendove guma, kao što su Continental, Michelin, Bridgestone.
zimske gume

ePlaneta: Da li primećujete neke nove trendove i potrebe kada je reč o kupovini zimskih guma u poslednje vreme u odnosu na ranije? Osim cene i brenda, na šta ljudi sve više obraćaju pažnju?

  • Nema nekih specijalnih trendova kada su zimske gume u pitanju. Primetio sam da se mnogi vozači koji prelaze vrlo malo kilometara godišnje, što je od 3.000 do 7.000 km, često odlučuju da tokom cele godine voze na zimskim pneumaticima. Dešava se i to da se kod odabira zimskih guma, ako su im recimo letnji točkovi prečnika 17cola, odluče na 16cola odgovarajućih dimenzija propisane od proizvođača automobila, zatim kupe felne manjih dimenzija da bi imali uštedu pri kupovini gume, većoj udobnosti u vožnji (gume manjeg prečnika obično budu većih dimenzija i to im daje na udobnosti) kao i čestoj poseti vulkanizeru, pa samim tim i smanjenju troškova za zamenu pneumatika.

ePlaneta: Koliko zapravo traju zimske gume? Posle koliko vremena bi trebalo da budu zamenjene?

  • Trajanje zimskih guma zavisi od više faktora, počevši od toga kakva je tehnička ispravnost vozila, pređena kilometraža, da li su gume pravilno eksploatisane, i ono oko čega često vozači negoduju jeste kad se izmedju 1. novembra i 1. aprila dese periodi većih temperatura od proseka, tada imaju povećanu potrošnju guma. Mislim da je odluka o zameni guma individualna stvar, ali ako je sve prethodno kako treba, onda bi trebalo da se vode preporukom proizvođača da to bude 5 godina starosti.

ePlaneta: Koji su vaši saveti za održavanje zimskih guma, i generalno kako se ponašati prema njima da bi dali što bolje performanse?

  • Obavezno proveravati pritisak u pneumaticima, jer je to čest faktor koji rezultira prekomernoj potrošenosti, lošoj upravljivosti vozila i mislim da je to to.

ePlaneta: Ako je neko u dilemi da li kupiti all-season ili zimske gume, koji je Vaš savet?

  • Ja sam, iskreno, pobornik da je za letnju sezonu letnja guma, a za zimsku sezonu zimska, i da onda nećete imati nikakve probleme u saobraćaju.